6 Nisan 2012

KAĞIT KIVIRMA

Uzmanlar Türkçe'nin öğrenmesi zor bir dil olduğunu söylüyor. Bence haklılar.  Örneğin kıvırma  sözcüğü ne kadar ilginç; insana birkaç şey hatırlatıyor. Birisi dans figürü olarak kıvırma; diğeri benim hiç sevmediğim bir davranış biçimi olarak kıvırma, lafı evirip çevirip, gerçek konudan uzaklaştırmak, olayı saptırmak (ne söyleyeceksek, doğrudan söyleyelim değil mi?); bir diğeri yuvarlayarak çevirme hareketi.
Aslında bugün kuzuşla bir, iki gün önce yaptığımız;  10marifette  yapımını gördüğümüz, bizim farklı bir şekilde matkapla delerek yaptığımız  şirin kolye maceramızı anlatacaktım ama; kıvırmaya gerek yok; elimde düzgün fotoğraflar yoktu. Fotoğraf makinesinin tayini Ankara dışına, şantiyeye çıktığından, elimde  güzel fotoğraflar yok diye; daha önce yaptığım kağıt kıvırma çiçeklerimi paylaşmaya karar verim.  İngilizcesi ‘Quilling’ olan, Türkçe’ye bazı kaynaklarda ‘kağıt telkari’ olarak çevrilen bir elişi var.   Google çeviride karşılığını bulamadım; kıvırmaya gerek yok; sözlüğe de bakmadım. Kağıt telkari terimi bu işi anlatıyor gibi görünüyor. Belki bilen çoktur ama; ben yakın zamanda öğrendim. Okuduğum kadarıyla kağıt telkari yapımı Rönesans çağında Fransa ve İtalya’da kitapları ve dini objeleri süslemek için kullanıyormuş.  Daha önce farklı malzemelerle yapılıyormuş. Şerit şeklindeki kağıtlar kıvrılıyor ve biraz gevşek bırakılarak katlanıp, çeşitli şekiller oluşturuluyor. Elde edilen şekillerle çeşitli desenler oluşturuluyor. Ben bu tür bir çalışmayı hiç denemedim; ama şekilleri öğrenip denemek istiyorum.  Ancak benim çiçeklerim biraz farklı; o nedenle ben bu tekniğe kağıt kıvırma demek istiyorum. Çünkü telkariye pek benzemiyor. Bu tekniği Jeart kağıt kesme makinemi (el aleti demek gerek motoru yok) alırken öğrendim. Daha önce bahsettiğim kağıt kesme aleti ile düz ve şekilli kağıtlar kesebiliyorum.  Sonra, bunları ucu yarık çivi bulunan bir el aleti ile sararak (bu el aleti kağıt telkaride de kullanılıyor) çiçekleri yapıyorum. Bunlarla  kuzuş’un doğum günü için peçete halkaları yapmıştım. Kart veya başka süslemeler için de kullanılabilir. Elle  değişik şekilli şeritler kesilerek de bu çiçekler yapılabilir . İşte kağıt kıvırma çiçeklerim.








Çiçeklerin arkadan görünüşü böyle



Çiçeklerle yaptığım peçete halkası.
Bunlarda yukarıda bahsettiğim kağıt telkari ile yapılmış çiçekler
 

Kağıt Telkari - Quilling Alıntı:http://www.scrap-a-little.com/2009/05/quilling.html


 Kıvırmak zorunda olmayacağınız günler dilerim....


2 yorum:

  1. kağıtla üretilen şeyler de çok ilgimi çekiyor ama henüz denemedim. fırsat bulursam yapıcam inşallah. elinize sağlık canım çok güzeller. sevgiler

    YanıtlaSil
  2. kullanılan kağıt türünün adını öğrenebilirmiyim lütfen

    YanıtlaSil